Alles over groeiaandelen

Inhoudsopgave

Wat zijn groeiaandelen?

Beleggers houden ervan om aandelen te groeperen, om zo een beter beeld van het aandeel te krijgen. Vaak hoor je beleggers dan ook over zogenaamde groeiaandelen. Maar wat zijn groeiaandelen precies?

Groeiaandelen zijn aandelen van bedrijven waarvan de omzet minimaal 10% per jaar groeit. Je herkent groeiaandelen vaak aan een hoge koers-winstverhouding, een hoge populariteit onder beleggers en het feit dat groeiaandelen opereren in een groeiende sector. 

Dit is een snelle en simpele uitleg, maar er is meer te vertellen over groeiaandelen. Want wat zijn duidelijke voorbeelden van groeiaandelen? Waarom zijn groeiaandelen zo populair onder veel beleggers? En wat zijn de verschillen tussen groeiaandelen en waardeaandelen? Deze vragen ga ik op een eenvoudige manier voor jou beantwoorden.

Hoe herken je groeiaandelen?

Groeiaandelen zijn makkelijk te herkennen. Om het jou makkelijk te maken heb ik een lijst gemaakt van kenmerken die je vaak bij groeiaandelen zult terugzien.

Het meest belangrijke waarin groeiaandelen zich onderscheiden ten opzichte van andere aandelen, is het feit dat de omzet en/of de winst van het bedrijf met minimaal 10% per jaar groeit. Een echt goed groeiaandeel zal haar omzet of winst echter jaren lang ook met 20%, 30% of meer kunnen laten groeien. Dit komt, omdat veel groeiaandelen hun groei te danken hebben aan het feit dat ze in een relatief nieuwe of groeiende sector opereren. Denk bijvoorbeeld aan Apple dat hard is gegroeid door de opkomst van mobiele telefoons. Zelfs een bedrijf als McDonald’s was vroeger een groeiaandeel door de opkomst van fastfood. 

Ook is het zo dat groeiaandelen van nature een hogere koers-winstverhouding hebben dan andere soorten aandelen. Een koers-winstverhouding van 30 of 40 is absoluut geen uitzondering voor gewilde groeiaandelen. 

Verder zijn groeiaandelen in tijden van bull markets zeer populair onder beleggers. Beleggers hebben als het goed gaat met de economie en met beurzen, vaak veel vertrouwen en zijn hierdoor sneller geneigd om te investeren in de meest groeiende bedrijven. Groeiaandelen zijn in deze tijden dan ook vaak ontzettend populair in beleggers groepen of op sociale media. 

Ten slotte is het zo dat groeiaandelen zeer zelden dividend uitbrengen. Deze bedrijven kiezen er liever voor om bedrijfswinsten niet uit te keren aan beleggers in de vorm van dividend, maar om de bedrijfswinsten weer terug in het bedrijf te steken. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf in veel gevallen weer harder kan groeien, waardoor winsten weer kunnen groeien, wat beleggers uiteindelijk weer ten goede komt.

Voorbeelden van groeiaandelen

Er zijn erg veel voorbeelden van typische groeiaandelen. Veel groeiaandelen van vroeger zijn inmiddels zo hard gegroeid dat het reusachtige bedrijven zijn geworden. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola dat met de opkomst van frisdranken hard is gegroeid. 

Het mooie is dat groeiaandelen dus ook zeker niet altijd bedrijven zijn die zich bezighouden met rocket science of de nieuwste technologische ontwikkelingen. Sommige groeiaandelen opereren in eenvoudig te begrijpen sectoren zoals Monster Energy dat jarenlang hard is gegroeid met het maken van energie dranken. 

Ben je op zoek naar voorbeelden van groeiaandelen? Ik heb een lijst gemaakt van populaire groeiaandelen van de afgelopen jaren.

Voordelen & risico's van groeiaandelen

Voordat je wilt gaan beleggen in groeiaandelen, is het verstandig om te weten dat er enkele voor- en nadelen zijn wanneer je er voor kiest om te beleggen in groeiaandelen. 

De voordelen van beleggen in groeiaandelen zijn dat groeiaandelen voor zeer hoge rendementen kunnen zorgen en dat de aandelen vaak van bekende bedrijven zijn wat het onderzoeken van deze aandelen eenvoudiger maakt. 

Groeiaandelen kunnen in potentie voor de hoogste rendementen zorgen. Het rendement op groeiaandelen kan met name zeer hoog oplopen wanneer aandelenmarkten in een bull market zitten. Zo is het goed mogelijk dat een kwalitatief sterk groeiaandeel verdubbelt in enkele jaren (of zelfs hoger). 

Een mooi voorbeeld in recente jaren is het aandeel Tesla. Stel je zou het aandeel Tesla hebben gekocht op 15 november 2019 en je zou exact 2 jaren later weer hebben gekeken, dan had je een rendement van maar liefst 2100% (!) behaald. 

Ten slotte is het zo dat groeiaandelen erg populair zijn onder beleggers waardoor er vaak veel artikelen, analyses en Youtube video’s over deze aandelen beschikbaar zijn. Dit maakt het onderzoeken van deze aandelen makkelijker.

Groeiaandelen zijn dus in potentie de echte winnaars binnen een beleggers portfolio. Helaas zijn er echter ook risico’s wanneer je belegt in groeiaandelen. 

De risico’s van beleggen in groeiaandelen zijn dat groeiaandelen niet alleen hard in waarde kunnen stijgen, maar ook hard kunnen dalen. Verder zijn groeiaandelen vaak lastig juist te waarderen en is het lastig om de toekomstige winnaars van de verliezers te onderscheiden. 

Groeiaandelen kunnen dus niet alleen hard in waarde stijgen, maar ook hard in waarde dalen. Dit gaat met name op wanneer er sprake is van een bear market of wanneer de omzet van groeiaandelen minder hard beginnen te groeien. Twee mooie recente voorbeelden zijn Shopify en Meta Platforms. 

Kocht je een aandeel Shopify in november 2021 en keek je een jaar later weer, dan zag je dat het aandeel met 80% in waarde is gezakt. Zelfs een enorm bedrijf als Meta platforms is in dezelfde periode met 70% onderuit gegaan. Kortom groeiaandelen zijn ontzettend volatiel vergeleken met dividend- en waardeaandelen. 

Verder zijn groeiaandelen ook lastig te waarderen, waardoor beleggers vaak aandelen kopen voor veel te hoge prijzen. Dit geldt met name voor beginnende beleggers. Normaal gesproken kijken beleggers vaak naar de koers-winstverhouding om onder andere te bepalen of een aandeel goedkoper of duurder is dan gemiddeld. Bij groeiaandelen is dit een stuk lastiger, omdat de winsten van de bedrijven van groeiaandelen vaak erg schommelen of omdat het bedrijf pas net winstgevend is waardoor je een abnormaal hoge koers-winstverhouding ziet. Om deze reden is de koers-winstverhouding vaak minder waardevol bij groeiaandelen en helpt het om ook te kijken naar bijvoorbeeld de price-to-sales ratio en naar de toekomstige winstgevendheid van het bedrijf. 

Ten slotte is het zo dat het erg lastig is om de winnende succesvolle groeiaandelen te kiezen. Er zijn veel groeiaandelen die hun omzet elk jaar hard laten groeien, maar ondanks hun groei het niet voor elkaar krijgen om winstgevend te worden. Deze aandelen worden vaak op de lange-termijn flink afgestraft met grote dalingen op de beurs tot gevolg. Er zijn veel mooie succesverhalen van geslaagde groeiaandelen zoals Apple, Amazon, Monster Energy, Facebook etc. Echter zijn er ook veel groeiaandelen die totaal geflopt zijn zoals veel technologie bedrijven tijdens de dotcom bubbel.  

Conclusie

Groeiaandelen zijn dus hard groeiende aandelen die een belegger echt flink rijk kunnen maken. Groeiaandelen kunnen echter ook zeer hard in waarde dalen. Om het jou makkelijker te maken zet ik alle belangrijke informatie nog even op een rij.