Review: Rijke pa arme pa

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Twitter

Details

Waar gaat het boek over?

Net zoals het boek genaamd ‘De rijkste man van Babylon‘ wordt ook dit boek gezien door velen als één van de beste boeken in de personal finance categorie. Het boek gaat over een man genaamd Robert Kiyosaki die vertelt over het hebben van twee vaders. Één van zijn vaders is zijn echte biologische vader. Zijn echte vader staat bekend als hoogopgeleid door zijn academische graad. Zijn andere vader is eigenlijk de vader van Robert zijn beste vriend genaamd Mike. De vader van Mike staat juist niet bekend als hoogopgeleid, want de vader van Mike had nooit de middelbare school afgemaakt.

De meeste mensen zouden verwachten dat Robert zijn hoogopgeleide vader het meest succesvol en het rijkste is van de twee. In de praktijk is dit echter niet het geval. Zijn biologische hoogopgeleide vader heeft altijd financiële problemen gekend, terwijl zijn laagopgeleide vader behoorde tot één van de rijkste mannen van Hawaï. Beide mannen werkten hard, hadden een hoog inkomen en waren succesvol in hun carrière. Toch stierf zijn hoogopgeleide pa arm en zijn laagopgeleide pa rijk.

Robert trok als kind vaak op met Mike en kwam dus ook vaak de vader van Mike tegen. Robert raakte al op vroege leeftijd geïnspireerd door de vader van Mike. Robert raakte zelfs zo geïnspireerd dat hij de vader van Mike zijn tweede vader noemde, vandaar de naam van het boek. Destijds was het uiteraard nog niet bekend welke van zijn twee vaders het meest succesvol en het rijkst zou worden. Beide vaders dachten erg verschillend over geld, werken en het leven. Op negenjarige leeftijd koos Robert ervoor om niet naar zijn hoogopgeleide pa te luisteren, maar om naar de pa van zijn beste vriend te luisteren die niet eens de middelbare school had afgemaakt. Een moedige beslissing van Robert, maar het zou een beslissing worden waar Robert nooit spijt van zou krijgen…

Wat wil het boek jou leren?

Op de voorkant van het boek staat het volgende geschreven: “Wat de rijken hun kinderen leren over geld dat de armen en middenklasse niet doen.” Na het lezen van het boek is het voor mij duidelijk dat het boek wil dat jij anders gaat denken over geld. Aan de hand van verschillende duidelijke voorbeelden vertelt het boek waarom zoveel mensen vast zitten in de middenklasse of zelfs arm zijn en waarom jou dit ook zal overkomen tenzij je anders gaat denken over geld. Het boek wil als het ware jouw financiële intelligentie sterk verbeteren waardoor je uiteindelijk in staat zult zijn om financieel vrij te zijn en jouw echte dromen in het leven na te leven.

Het boek wil jouw financiële intelligentie vergroten door middel van negen hoofdstukken. Het boek bevat talloze waardevolle teksten met voorbeelden. Voor jou zal ik de meest belangrijke teksten uit het boek uitleggen zodat je het boek beter zult begrijpen wanneer je het boek zelf leest. Onder deze waardevolle informatie vallen ‘De 4 lessen van rijke pa’ en ‘The Ratrace”.

De 4 lessen van Rijke Pa

Het boek begint naar mijn mening al erg sterk, want het geeft lezers meteen vier waardevolle lessen waar erg veel mensen het wellicht helemaal niet mee eens zullen zijn. Toch ben ik er achter gekomen dat deze lessen op bittere waarheid zijn berust.

De eerste les van Robert zijn rijke pa is dat de rijken niet werken voor geld, maar dat geld werkt voor de Rijken. Voor veel mensen klinkt dit wellicht al erg gek, want waarom zou je immers elke ochtend naar het werk gaan? Robert geeft aan dat landen in het westen steeds rijker worden, maar dat het overgrote gedeelte van de bevolking bitter weinig van mee krijgt. Sterker nog, 95% van alle rijkdom komt terecht bij de rijken. De mensen die werken in loondienst ontvangen het overige deel van 5%. Een ontzettend groot verschil die de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter maakt. Degenen die werken voor geld in loondienst worden niet rijker. Ondernemers en investeerders die mensen en geld voor hen laten werken worden wel rijker.

De tweede les van Robert zijn rijke pa is dat spaarders verliezers zijn. Een harde uitspraak die wellicht tot woede lijdt bij een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking. Nederland is immers nog altijd een spaarland. Robert geeft echter aan dat sparen geen middel meer is om jouw geld te laten groeien. De spaarrentes zijn historisch laag. Bovendien loop je ontzettend veel rendement en inkomsten mis door geld vast te zetten op een spaarrekening in plaats van dat je het geld investeert.

De derde les van Robert zijn rijke pa is dat jouw huis niet behoort tot jouw activa. Nog zo’n uitspraak die controversieel kan worden opgevat door een deel van de bevolking. Wanneer jij zelf in een huis woont levert dat geen geld op, maar het kost jou juist elke maand geld. Je probeert namelijk elke maand jouw hypotheek af te lossen.

De laatste les van Robert zijn rijke pa is dat rijken minder belasting betalen. Het boek laat zien dat rijke mensen minder belasting betalen dan hardwerkende mensen in de middenklasse en de armen. Dit klinkt gek en misdadig, maar rijken doen het wel degelijk op een legale manier. De meeste mensen werken in loondienst en betalen over hun inkomsten een flink percentage aan inkomstenbelasting. De rijken werken niet voor hun geld en betalen in veel gevallen alleen vermogensbelasting. Het is geen geheim dat het percentage van vermogensbelasting lager ligt dan inkomensbelasting, maar alleen de rijken hebben de neiging om hiermee hun voordeel te halen.

The Ratrace

In het boek wordt er een scenario geschetst van het leven die voor veel mensen erg herkenbaar zullen zijn. Robert noemt dit scenario ‘The Ratrace’ en het komt op het volgende neer: Het patroon van opstaan, naar je werk gaan, rekeningen betalen, opstaan, naar je werk gaan, rekeningen betalen. Een scenario die veel mensen liever vermijden, maar ze komen er toch in terecht.

The Ratrace heeft vaak een herkenbaar begin. Na het afmaken van een hoogopgeleide opleiding gaan de meeste mensen trouwen en samenwonen in een huurwoning. Vaak heeft het stel een kinderwens dus besluit het gezin om hun droomhuis te kopen. Dit kunnen ze doen, omdat beide gezinsleden zich focussen op hun carrière. Hun inkomsten nemen toe en je zou daardoor verwachten dat het gezin nu meer geld zal overhouden aan het einde van de maand. In de praktijk is dit echter niet waar. Zoals bij zoveel mensen nemen de uitgaven meteen toe bij een loonsverhoging. Denk alleen al aan hogere belastingen doordat je meer bent gaan verdienen. Door het kopen van hun droomhuis krijgt het stel er een grote schuld bij die bekend staat als een hypothecaire lening. Ook koopt het gezin nog talloze andere spullen die goed bij het huis staan zoals nieuwe meubelen, nieuwe huishoudelijke apparaten en een nieuwe auto. Het stel begint stress te krijgen. Ze komen erachter dat hun uitgaven en schulden steeds hoger worden. Het stel moet nog harder werken, want er is een kind op komst.

Het proces herhaalt zich zo keer op keer. Het stel zit financieel gezien gevangen. Het stel geeft keer op keer te veel geld uit en weten niet hoe met geld om te gaan. Elke keer is het stel opzoek naar mogelijkheden om meer geld te verdienen zoals het vragen van loonsverhoging bij de baas. Ze realiseren zich echter niet dat daar het probleem niet zit. Het stel zal bij de volgende loonsverhoging het geld namelijk net zo makkelijk weer uitgeven. Er is slechts één oplossing en dat is geld overhouden door minder uit te geven.

Hoe goed is het boek

Ik ben zeker niet de eerste persoon die dit boek heeft uitgelezen. Dit boek stond jarenlang op de bestseller lijsten in de VS en ook wereldwijd is het boek miljoenen keren verkocht. Naar mijn mening is dit meer dan terecht. Het boek behoort echt bij de toppers van de personal finance, geld en rijkdom boeken.

Naar mijn mening is het boek zo controversieel dat het je sterk verbeterd als het gaat om geld zaken. Veel mensen zullen vasthouden aan het ouderwetse idee dat sparen de oplossing is voor jouw financiële problemen. Door het lezen van het boek weet ik nu wel beter. Één van de sterkste punten van het boek vind ik dat het boek op een zeer eenvoudige en makkelijke manier uitlegt hoe je nu precies rijk wordt. Zo is het veel slimmer om dingen te kopen die geld opleveren in plaats van constant geld uitgeven aan dingen die geld kosten. Het boek bevat geweldige en unieke informatie die iedereen eigenlijk zou moeten lezen in zijn of haar jonge jaren. Ik ben ervan overtuigd dat het jouw leven goed zal doen, omdat je veel beter met geld zult kunnen omgaan en meer geld zult gaan verdienen.

Is het boek helemaal perfect? Hoewel ik het boek erg goed vind zijn er wel een paar minpuntjes. Allereerst is het boek vrij dik. Het voordeel hiervan is dat je lang over het boek kunt doen, maar het nadeel is dat het boek niet echt lekker in de handen ligt. Verder merk ik wel dat er af en toe herhaling optreed. Je komt dezelfde informatie af en toe tegen in een ander jasje. Wellicht had het boek dus iets korter gekund, maar aan de andere kant is en blijft het wel geweldige informatie wat herhaald wordt. Een groot probleem is het dus niet.

Als conclusie kan ik trekken dat het een ‘must-read’ is voor iedereen die geïnteresseerd is in geld, ooit financieel vrij wilt zijn of wilt ontsnappen van zijn of haar ellendige baan. Het boek verbetert jouw financiële intelligentie en werkt voor mijzelf motiverend om de informatie in de praktijk toe te passen. Dit boek is zeker weten het lezen waard!

Pluspunten

Minpunten

Mijn beoordeling